World Prestige Watches

World Prestige Watches

Saturday, June 26, 2010

Seven Leadership Characteristics....by Tun Mahathir;

How's life? hurmm....For me, June was the most tough month ever being through by all of my team members. Gilersss!!
Nak kejar KPIs results dan macam-macam lagi! Starting first day in June dah kena bombard dengan Boss yang hingga hari ni tak berubah-rubah dengan sifat "Pressure cooker" nyer! Damn!
Knowing his incapability to manage with love and empathy….nobody could actually run away from the pressure routine in delivering our results. As such, avoiding boss is the best remedy ever had by everyone. Bila terfikir nasib diri yang “not so lucky” ni…suka gwe nak sharesatu article yang gwe baca dalam satu member blogger yang gwe follow…
Artikle ni ditulis oleh Tun Mahathir, even gwe bukanlah follower political view Tun Dr. Mahathir tapi gwe kagum dengan prinsip kepimpinan dan pandangan bernas Tun. Beliau menggariskan tujuh kualiti untuk menjadi pemimpin yang baik, iaitu;
• Seorang pemimpin yang baik tidak semestinya merendah diri tapi sekurang2nya tidak bercakap besar. Tapi as long I could remember none of our bosses have this first element….hampeh!
• Kedua, Beliau mesti bersedia menerima tanggungjawab tetapi tidak boleh terlalu mendesak dan berkeras dalam memimpin. Hurm…mostly ramai yang terima tanggungjawab sebab sifat “Back Scratching” yang tahap angkasa gaban! At the end…subordinates yang pecah kepala fikir semuanya from A-Z…maybe up to Y ( Suddently the Boss came in at the end of Z)
• Seterusnya…beliau tidak harus menyalahkan orang lain bagi kegagalan tetapi mengakui kelemahan diri serta tidak harus menuding jari atau mencari seseorang untuk dipersalahkan. …Fuh! Yang ni memang hampeh kali seribu!...I think I should not elobrate more on this, which it will make me cry! Huhuhu!!
• Ke empat, beliau harus bersikap luhur dan tidak pentingkan pujian dan kemasyhuran…. Ye ke?
• Seterusnya..beliau patut tahu bagaimana mengendalikan pengikutnya begitu juga pihak atasan serta perlu sensitif dengan sensitiviti orang lain. Ni tak pernah berlaku rasanya…seingat gwe, most bosses akan mempergunakan orang bawahan untuk mencapai matlamat diri sendiri!
• Beliau patut bersedia melakukan apa yang diharapkan oleh orang lain untuk beliau laksanakan serta mendukung slogan kepemimpinan melalui teladan….alamak! kepimpinan melalui teladan?! Kalau dah polisi pun bosses pun langgar, how would you expect your people to be good!
• Dan yang terakhir, pemimpin perlu bijak dan lebih pintar sekurang2nya berbanding orang yang berada di bawah pimpinannya.
So, adakah anda mempunyai ciri2 kepemimpinan seperti yang Dr. Mahathir jelaskan? Jom kita sama-sama muhasabah diri!

No comments:

Post a Comment